10. februar 2010

En aften i køkkenet...

Og man kan jo slet ikke vente på at de bliver kolde altså...
Puha, sikke nogen dage der er overstået. Mandag var jeg på sygehuset i 15 timer og i går blev det til 16! Har slet ikke nået at se mine drenge, men det har jo været lærerigt, og børn er jo så søde selvom de er syge:)
Så idag tog jeg tidligt fri (efter jeg havde været oppe og se på de helt nye verdensborgere... tænk at Elias har været så lille engang!) og skyndte mig hjem til drengene. Vi har hygget, spist og været ude og handle så køleskabet nu er fyldt op. Her efter Elias blev lagt i seng har jeg så stået på køkkenet og været produktiv. En ordentlig gryde kødsauce (der hurtigt kan blive forvandlet til chili con carne, lasagne, pasta bolognese osv osv), dej til 2 brød som espen bare skal stille i ovnen og bage i morgen og så....... FASTELAVNSBOLLER.
Uhm, uhm, uhm......
Og i skal ikke snydes for en opskrift. Har fået den af min mor, men tror egentlig at den er hele danmarks karoline sin;)
Dej:
1 dl mælk
35 g. gær
3 spsk sukker
1 æg
1 spsk olie
250 g mel (eller så det passer)
Rør gær ud i mælk, resten blandes i. Æltes blank og lidt klæbrig. Hæver 45 min.
Creme:
2 æg
3 spsk sukker
2 spsk mel
1/2 tsk vaniliesukker
2 dl mælk
Pisk æg og sukker. Resten blandes i og det hele varmes op under piskning så cremen tykner. Må ikke koge! Afkøles.
Rul dejen ud i en firkant. Del i 9. Fordel cremen og luk sammen til boller. Efterhæver i 30 min. Bages ved 220 grader i 10 min.
God fornøjelse:)
I morgen kommer sundhedsplejersken, tror Espen er lidt nervøs;)
(men vi har gjort lidt rent... hehe)
Nu tror jeg benene skal op på bordet....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails